Incident Management

Eigen veiligheid staat altijd voorop, ook als je hulpverlener bent bij incidenten/calamiteiten.


Medewerkers van onder andere: calamiteiten aannemers, wegbeheerders, verkeerstechniekpartijen, verkeersregelaarsbedrijven, bergers en aanverwante service diensten kunnen ook hulp verlenen. Hiervoor hoeft men niet altijd te wachten op nood hulpdiensten. Echter moet dit wel veilig gebeuren. Hiervoor is een landelijke richtlijn opgesteld, de richtlijn Incident Management, waarin alle zaken rondom Incident Management beschreven staan.

Incident Management heeft als doel om met maatregelen ervoor te zorgen dat en weg zo snel mogelijk weer vrij is na een incident/calamiteit. Hiervoor is de samenwerking tussen de verschillende hulpdiensten noodzakelijk! Hoe bereik je een effectieve samenwerking?  Dit doen we door prioriteiten te stellen, helder en eenduidig te communiceren en vooral zorgen voor de eigen veiligheid! De opleiding Incident Management behandeld de volgende onderdelen:

• Wet en Regelgeving
• Zwaailichtdicipline
• Meldingsprocedures (METHANE)
• Hoe te werk gaan als hulpverlener
• Communicatie
• Eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten
• Het risico van gevaarlijke stoffen (hoe te handelen)

In sommige gevallen is het gewoonweg onmogelijk om te handelen volgens de richtlijn. Ook aan dit soort situaties wordt aandacht besteed gedurende de opleidingsdag. Om ook in de praktijk te kunnen handelen wordt er veelal gebruik gemaakt van praktijkvoorbeelden. Deze worden vervolgens ook in praktijk nogmaals geoefend. Voor deze oefeningen wordt er onder andere gebruik gemaakt van een eerstelijns calamiteitenvoertuig met een auto-DRIP en uiteraard de benodigde afzetmaterialen.

Beschikbare startdata:

Trainingsdetails

Aangeboden door:

IVON
  • vanaf  400.00
  • Nederlands